Pre Loader

Prehod iz doma v vrtec in iz vrtca v šolo

Dragi starši,

Tudi sama sem starš in čutim z vami stisko, ki se pojavi ob prehodih otrok iz doma v vrtec ali iz vrtca v šolo. Z vami želim podeliti nekaj izkušenj / nasvetov, kako otrokom in sebi to obdobje kar najbolj olajšamo.

Ob opisanem prehodu otroka se pogosto počutimo nemočne, negotove in ne vemo, kako bi otroku pomagali, da bi prehod potekal čim manj stresno.

Rada bi vam povedala, da je zelo pomembno, da predvsem sebi in seveda tudi otroku zaupate, da bo to zmogel, in sicer ne glede na starost. Starši smo mu pri tem lahko le »sopotniki«, ne moremo pa prevzeti njegovega življenja nase. Seveda je prehajanje proces, za katerega otrok potrebuje čas in se pri otroku ne zaključi kar iz danes na jutri.

Če boste kot starš imeli zaupanje vase in v institucije, v katere naj bi se otrok vključil ter v ljudi, katerim boste svojega otroka zaupali, bodo otroci to čutili in se bodo počutili varne.

Preko vsakodnevnega življenja in seveda posledično vzgajanja vašega otroka, ga je potrebno učiti  spoštovanja in odgovornosti. Le na tak način bo otrok suveren pri soočanju z novimi izzivi, situacijami  in spremembami.

Pomembno je, da v mnogočem upoštevamo otrokove želje. Ni pa to sprejemljivo vedno in povsod, kajti slednje ne omogoča otrokovega razvoja v zdravo odraslo osebo. Tu je pomembna vloga starša, da zna na pravem mestu in ob pravem času postaviti pravo mejo.

Zavedati se moramo, da je zelo pomembno, da smo v ravnanju z otrokom iskreni, tako v komunikaciji kot v dejanjih. Otroci razumejo veliko več kot si predstavljamo. Nesmiselno je otroku olepševati situacije, kajti sam bo kmalu ugotovil, da temu ni tako. Zato tudi šole in vrtca ne postavljajte previsoko nad oblake.  Predvsem se z otrokom, kateri vstopa v šolo, veliko pogovarjajte, odgovarjajte na njegova vprašanja, pa čeprav se vam zdijo še tako nesmiselna oz. čudna.

Pri najmlajših otrocih pa je zelo pomembno, da se preveč ne navežejo na eno samo ali dve osebi. Že pred vstopom v vrtec je priporočeno, da ga večkrat pustite v varstvo nekomu, ki  mu zaupate, saj bo na tak način otrok spoznal, da se vedno vrnete ponj. Če je le mogoče, vzpostavite dnevno rutino, ki jo bo otrok imel vzpostavljeno tudi v vrtcu. V času različnih prehodov pri otroku ne uvajajte drugih sprememb npr. spanje v drugi sobi, ukinjanje stekleničke, dude, pleničke ali rutine pred spanjem (crklanje, branje pravljice…).

Pomembno je, da se že prej, če je to mogoče že kakšen mesec, sestanete s strokovnimi delavci, ki bodo z vašim otrokom. Na tem sestanku se pogovorite o otroku, o njegovih navadah, posebnostih, stiskah, prehrani in počitku.

Enako slednje velja za prvošolčke. Če ni to mogoče prej, se dogovorite za govorilno uro. Na pogovor pridite pripravljeni, zapišite vse kar bi radi povedali ali vprašali.

Vrtčevskim otrokom je za uvajanje namenjen določen čas. Primeren čas je v povprečju teden dni, uvajanje pa poteka postopoma. Način uvajanja se sicer od vrtca do vrtca razlikuje, načeloma pa poteka nekako takole:

1. dan: sta prisotna oba: otrok in starš; 1 do 2 uri,

2. dan: se čas podaljša na 2 do 3 ure in se lahko že vključi posamezne obroke,

4. dan: naj bi ostal otrok v vrtcu že sam od  ½ do 1 ure,

5. dan: se čas podaljša na 1 do 2 uri; naslednji dan čas še podaljšamo,

6. ali 7. dan: otrok v vrtcu že počiva. Dobro je, da ga starši pridejo iskati čim prej. Najbolje je, da otroka, ko se ta zbudi, starši že pričakajo v vrtcu.

V času bivanja staršev v vrtčevski skupini je pomembno, da se le-ti vključujejo v dogajanje, da  se igrajo ter  komunicirajo tudi z drugimi otroki v skupini in se z njimi pogovarjajo. Najslabše je, če imajo svojega otroka ves čas v naročju.

Če je le mogoče, naj otrok v vrtec prihaja redno, saj s tem ohranja stik z okoljem in sovrstniki. Če v začetku prekinja to kontinuiteto, se mora vedno znova uvajati.

Pomembno je, da se starši držijo dogovorov, saj je to za otroka izrednega pomena, da si pridobi zaupanje do staršev in okolice.

OTROCI BODO SPREJELI VRTEC, ČE GA BODO SPREJELI STARŠI. Če otroci začutijo, da so starši v stiski, se jih bodo še bolj oklepali. Pogosto se tudi dogaja, da starši pri uvajanju otroka motijo, saj se po tem, ko ga pustijo v skupini, vračajo nazaj, da ga opazujejo skozi okno. Otrok se na tak način še bolj vznemirja in joka za starši. Otrok se bo počutil najbolj varnega, če se  vsi držijo dogovorov in rutine.

TUDI OTROKOM, KI GREDO V ŠOLO lahko zelo olajšamo ta prehod, in sicer že mnogo pred samim prvim šolskim dnem. Otroku bomo pomagali tako, da mu že pred začetkom šole zadamo določene naloge oz. zadolžitve, ki jih mora opraviti dnevno. Ponudimo mu dejavnosti, pri katerih se mora umiriti, mora biti osredotočen na dogajanje in mora slediti določenim navodilom oz. pravilom. Za to so zelo dobre različne družabne igre, sestavljenke in knjige.

Pomembno je, da naučimo otroka pozorno poslušati, da sliši in razume, kaj mu želimo povedati in seveda da je tudi sam slišan, ko nam želi sam kaj sporočiti. To lahko urimo v vsakodnevni komunikaciji, kjer pa mu moramo biti sami vzor.

Otroku omogočimo čim več dejavnosti, pri katerih je uspešen, da si bo pridobil samozavest / samozaupanje, ki ga  bo potreboval, ko se bo soočal s stvarmi, pri katerih je manj uspešen oz. bodo zanj težje.

Otroku lahko z lastnim zgledom sporočamo, da ni nič narobe, če se znajde z lastnimi težavami in problemi. Pomembno da je, da se z njimi soočimo in jih rešujemo in seveda, da pri tem vztrajamo.

Skupaj se z otrokom se sprehodite do šole, si jo skupaj oglejte in vprašajte otroka, kaj mi je na šoli in v okolici najbolj všeč. Dobili boste zanimive odgovore. Šolo lahko tudi fotografirate ali jo otrok nariše tako kot jo je »videl sam«.

V času, ko otrok že hodi v šolo, naj ima še vedno dovolj časa za igro. Ne preobremenite ga s preveč z različnimi dejavnostmi, v katere se bo lahko vključil tudi kasneje. Pomembno je, da ima otrok na voljo čim več gibanja, saj se otrok preko gibanja najbolj razvija, sprošča »odvečno« energijo in pridobi »novo«, ki jo potrebuje tudi za soočanje z vsakodnevnim življenjem.

Prav je, da ima otrok v dnevu nek ritem / rutino, ki mu daje občutek varnosti, ob enem pa mu omogoča, da opravi stvari, ki se jih v tem obdobju od njega pričakuje. Otrok mora imeti vsak dan dovolj spanja, da se umiri in spočije. V primeru, da otrok pred vstopom v šolo ni imel vzpostavljene rutine, se lahko zgodi, da bomo pri njem naleteli na odpor in da stvari ne bo želel narediti. Pomembno je, da ob tem ostanemo mirni in vztrajamo. Pomaga, če že nekoliko prej, ko predvidimo, da bi pri otroku lahko prišlo do »upora« , otroku ponudimo dve ali tri opcije, ki so tudi za nas sprejemljive in si izmed ponujenih sam izbere eno. S tem ga navajamo tudi na odgovornost za svoje odločitve in dejanja.

Za otrokov zdrav razvoj in »normalno« delovanje je zelo pomembno tudi primerno prehranjevanje. Otrok naj ima tekom dopoldneva na voljo več obrokov. Ne nadomeščajte jih s sladkarijami, slanimi prigrizki in sladkimi pijačami, ker to pri otroku povzroča nihanje energije in pogosto  tudi nezbranost in pretirano  živahnost.  Dokazano je, da je velika večina otrok, ki gredo v šolo pretežkih. Odgovornost staršev je, da otrokom zagotovimo uravnoteženo prehrano.

Zelo pomembno je, da otroka s šolo in vrtcem res nikoli ne strašimo. Naj pojasnim s primerom: Čakaj, ko boš pa v šoli / vrtcu, boš pa že videl, kaj bo… tam te pa ne bodo ujčkali in spraševali, kaj si želiš…ipd..

Obdobje prehajanja otroka iz doma v vrtec ali iz vrtca v šolo, je čas, ko se v življenjih otroka in staršev marsikaj spremeni. Velikokrat pride do nesoglasji, kar ni nič narobe, le potrebno jih sproti reševati s pogovori. To ne pomeni s samogovori, temveč tako, da poslušamo en drugega in si dopustimo, da smo slišani.

Če ste tudi sami starš otroka, ki ga čaka prehajanje iz doma v vrtec ali iz vrtca v šolo in imate vprašanja, ali/in se v vas porajajo dvomi, kako ravnati v opisanem procesu, mi pišite na savaj.vj@gmail.com in vam bom z veseljem odgovorila v najkrajšem možnem času.

Verjamem, da ljudje že imajo tisto, kar potrebujejo za uspeh in dosego rezultatov, morajo le spoznati, kako to ozavestiti.
Pri delu s starši in otroki uporabljam znanje in spretnosti, pridobljene pri več kot 30-letnem delu s predšolskimi otroki, najstniki, starši in različnimi posamezniki. Imam tudi izkušnje z vodenjem celotne skupnosti v okviru predšolskega zavoda. Formalno izobrazbo sem nadgradila z opravljenimi usposabljanji NLP Praktik, NLP Mojster praktik in NLP Coach po NLPTA programu.

Če bi se radi naročili na individualno svetovanje oz. coaching ali me želite vprašati za nasvet mi pišite na: savaj.vj@gmail.com ali pokličite na 041 745 977.